De nieuwe Volkswagen ID.3 moet elektrisch rijden betaalbaar en bereikbaar maken voor een grote groep mensen. Om het financiële plaatje nog aantrekkelijker te maken, biedt VW – uiteraard – ook de ID. Charger aan.
De Volkswagen ID.3 was hét nieuws op de IAA van Frankfurt. De nieuwe Golf onder de elektrische auto’s moet voor een revolutie gaan zorgen als het gaat om elektrisch rijden. De 1st Edition die volgend jaar op de markt komt, is met een prijs van onder de €40.000 en een actieradius van 420 kilometer een aantrekkelijke EV. Zeker als je bedenkt dat passagiers binnenin bijna net zoveel ruimte hebben als in een Passat. Om de ID.3 nog aantrekkelijker te maken, biedt Volkswagen hun klanten ook een laadpaal voor thuis aan.
Versies
Net zoals de auto zelf komt ook de laadpaal er in drie verschillende versies. De basisversie, de ID. Charger, kost eenmalig €399. Met een capaciteit van 11 kW kan de auto dan binnen zes uur volledig worden opgeladen. Alles wat je nodig hebt, toch? Dat denken ze niet bij Volkswagen. Want wie €200 meer betaalt, kan het laadproces dan via een app in de gaten houden. En dan kun je zeggen dat je de ID. Charger Connect thuis hebt staan.
ID. Charger
Wil je echt alles in de gaten houden en blijf je ’s nachts liever op om te zien hoeveel je per kWh betaalt? Ga dan voor de ID. Charger Pro. Die kost je eenmalig €849, maar dan heb je wel ‘meer transparantie’ in je stroomgebruik en kan ook je baas precies in de gaten houden wat je thuis allemaal uitspookt. De laadpaal verzorgt zelf ook de verbruiksdocumenten. Pluspuntje: het datagebruik van de app en lader zit bij de prijs inbegrepen. Maar, meer betalen betekent niet sneller laden. Ook de twee duurdere versies laden ‘gewoon’ met een snelheid van 11 kW. Even een vergelijk met Tesla: wil je een laadpaal voor je Model 3 thuis, dan betaal je €530. En dan kun je echt alleen maar laden.
IAA
En zo moet de ID.3 nog een stukje aantrekkelijker worden voor het grote publiek. Desondanks waren de verwachtingen voor Volkswagens nieuwe model al torenhoog. Het merk pakte zelf ook uit tijdens de persdagen van de IAA, waar de mannen uit Wolfsburg enkel elektrische auto’s toonden. In totaal stonden er zo’n 15 ID.3’s op de stand, waarmee Volkswagen een duidelijk statement maakte. Tegelijkertijd wordt ook aan de liefhebbers gedacht, want een snellere variant als GTI- of R-versie behoort al tot de opties. Wij mochten eerder al rustig rondkijken en de ID.3 met eigen ogen ontdekken in de fotostudio in Wolfsburg. Kijk onderstaande video om alles over dé EV van volgend jaar te ontdekken:
Onderste uit de kan
Tesla laat via Twitter weten dat ze via een software-update alle 400 Superchargers een upgrade hebben gegeven. Ze kunnen nu tot 150 kW laden. Dat was voorheen maximaal 120 kW. En hoewel de update de snelheid omhoog gooit en weer wat minuten van de laadtijd snoept, kunnen Tesla’s veel sneller laden. De Tesla-rijder kan met zijn Model S, 3 en X nog niet het onderste uit de kan halen. De S en X kunnen namelijk met 200 kW opladen en de Model 3 zelfs met 250 kW.
Grappig detail: de Californische autobouwer heeft onlangs ook de auto’s een upgrade gegeven waarmee de optimale laadsnelheden eerder bereikt kunnen worden. Als een een Tesla-eigenaar met zijn auto naar een Supercharger navigeert zal het accupakket zichzelf al thermisch klaarmaken voor het opladen dat gaat komen. Daardoor heeft deze de optimale temperatuur om zo snel mogelijk stroom tot zich te nemen. Ook zorgt de update ervoor dat die temperatuur langer vastgehouden kan worden zodat de hoogst mogelijke laadsnelheid vastgehouden wordt.
Ingehaald
Natuurlijk is het aardig van Tesla dat ze de Superchargers sneller maken, maar aan de andere kant moeten ze ook wel. Ze worden in Europa links en rechts ingehaald als het gaat op laadsnelheid. Fastned, een van de grotere aanbieders van snelladers in Nederland, levert op sommige plekken zelfs al laadsnelheden tot 175 kW en plant dat dit jaar nog verder op te schroeven naar 350 kW. Ook het opladen bij tankstations gaat met 150 kW.
Bron: https://www.autovisie.nl/nieuws/eigen-laadpaal-moet-id-3-financieel-nog-aantrekkelijker-Eigen laadpaal moet Volkswagen ID.3 financieel nog aantrekke?utm_source=telegraaf.nl&utm_medium=widget&utm_campaign=https://www.telegraaf.nl/