De Volvo XC40 loopt als een trein. Reden genoeg dus voor Volvo om na ruim vier jaar de scalpel ter hand te nemen en het front van de SUV iets aan te scherpen. Bezitters van een XC40 van vóór de facelift geeft Volvo echter weinig redenen om hun auto in te ruilen op een nieuwe.
In Nederland is de XC40 sinds 2018 op de markt. Toch is het in ons land met 25.263 verkochte exemplaren nu al het bestverkochte XC-model van Volvo. De XC60 en XC90, die beide veel langer op de markt zijn, rolden respectievelijk 23.112 en 18.604 keer de showroom uit. Vorig jaar kreeg de XC40 in de showroom gezelschap van de elektrische C40. Dat technisch identieke broertje van de XC40 P8 Recharge doet het vooralsnog minder goed in Nederland. Dit jaar verkocht Volvo tot op heden 1.051 XC40’s, terwijl de C40 slechts 61 keer werd verkocht.
Waar de C40 in grote lijnen het voorbeeld van de XC40 volgde, volgt de facelift van de XC40 nu juist de C40. Het front van de XC40 kreeg namelijk taps toelopende koplampen met daarin de welbekende ‘Thor-hamers’ als led-dagrijverlichting. Ook de ‘grille’ van de XC40 Recharge volgt het voorbeeld van zijn gladder gelijnde evenknie. De vorm bleef hetzelfde, maar de rand rondom de afdekplaat verdween en de instroomopening aan de onderkant werd iets groter. Verder naar onderen zit een nieuwe voorbumper, die de XC40 eveneens van de C40 leent. Voorheen was de luchtinlaat opgebouwd uit meerdere lagen, maar nu is het één geheel met twee horizontale lamellen.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volvo-xc40-facelift-friday/